Sunday 1 January 2012

Puding Triffle n Selamat Hari Lahir Ayahnda....

Selamat Tahun Baru pada semua......moga tahun baru ini lebih mendatangkan rahmat, meluaskan rezeki, mengharmonikan kehidupan kite semua.....malam tadi kami meraikan hari kelahiran ayahnda tercinta yg lahir pada 31st December 1947.....sekejap saja masa berlalu ...tanpa kita sedari umur kita semakin tua.....dan kami anak2 mu mendoakan dan mengharapkan dirimu beroleh kesihatan yang berpanjangan agar hari2 yang akan dirimu lalui akan memberikanmu seribu manfaat di kemudian hari..... 

Ok, back to normal rutin ku...... sebenarnya aku tak sempat nak membuat or mendeko kek yang grand2 sempena hari kelahiran ayahnda ku sebab sibuk menjahit baju Miss 4 (eh skg dah Miss 5 tp ikut bulan blum sampai lg). Lusa Miss 5 akan start sekolah.... serba sedikit aku bimbang jugak... macamana lah dia kat sekolah nanti ya.... perangai nya kdg2 garang.....kdg2 moody...haish..... susah nak cakap... tunggu jelah 3hb nanti....


Ini je yang sempat aku buat untuk meraikannya.... at least ada lah jugak kan??? tak de lah aku datang dengan tangan kosong jer..... dan sempat lah jugak aku drive ke Kijal beli KFC Family Feast untuk geder2 sama ngan puding aku tu.... cukuplah tu untuk makan malam sambil sambut birthday "Atuk".

 
Itulah rupe Puding Triffle dan kalau ada yang terliur tu...bolehlah amik resepi ni dan buat sendiri ye....hik hik.. Lebihan dari jelly (sbb aku buat 2 kotak) tu aku masukkan dalam acuan dan taburkan buah2an yang lebih tu so jadilah... Puding Buah Jelly or Puding jelly buah...apa2 lah asalkan sama..... tapi sib baik jugak aku buat yg ni sbb mak aku tak suke Puding Triffle tu sbb campur susu......huhuhu...

PUDING TRIFFLE
Sumber : Rahaniss
Sumber : Ummisarahkitchen

Bahan
1 Peket Swiss Roll
1 Tin Buah-buahan Cocktail (ummi + 1 tin slices peach)
1 kotak Kristel Jeli - jenama Nona
1 Tin susu cair + 1 tin air + 7 sudu besar gula
4 sudu besar tepung kastad (sukatan membukit) + 1/2 tin air
Yogurt or Whipping Cream

Cara:-
Lapisan 1
Potong swiss roll anggaran 1.5 cm tebal, susun dalam acuan (bekas pyrex baru nampak lapisan nanti). Tuangkan air fruit cocktail keatas kek hingga lembap. Ketepikan dan bolehlah masak kastad. 

Lapisan 2
1 tin susu cair + 1 tin air + 7 sudu gula di masak di atas api (sambil tu bancuhkan 4 sudu tpg kastad dengan 1/2 tin air) bila susu mendidih, kecilkan api dan kemudian masukkan bancuhan tepung kastad tadi, kacau hingga menjadi likat. Tuang ke atas lapisan 1 (kek) tadi.

Lapisan 3
Buah-buahan cocktail tadi di tabur ke atas lapisan 2 (kastad). Ketepikan sekejap.

Lapisan 4
Masak air panas (mengikut sukatan pd kotak jelly) hingga mendidih an masukkan serbuk jelly tersebut, kacau sebentar. Tutup api dan sejukkan sedikit tapi masih dalam keadaan cair baru tuang keatas lapisan 3 (buah) tadi.

Lapisan 5
Bila jelly dah beku sapukan yogurt @ whipping cream keatasnya, kalau nak cantik taburkan dengan buah strawberry keatasnya.....

Nota :
Ummi skip je lapisan 5 tu...tapi kalau nak buat lapisan 5 tu ummi rasa bagus kalau disejukkan dulu dalam peti ais selepas tuang lapisan jelly and bila nak hidang barulah di letakkan yogurt or whipping cream.

No comments:

Anda juga menyukai ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...