Monday 21 November 2011

YA......TUHANKU.....AKU REDHA.....

Minggu lepas adalah minggu yang paling meninggalkan kesan yang mendalam bagiku dan mungkin juga bagi keluarga dan sanak saudaraku yang lain. Berita menggejutkan diterima pada hari rabu malam dengan kematian Nenek. Al-Fatihah untuk Nenek semoga rohnya di tempatkan dikalangan orang-orang yang terpilih oleh Allah S.W.T. Selamat dikebumikan pada hari Khamis dan Majlis Tahlil pada hari sabtu (Hari jumaat Masjid sudah arrange Tahlil untuk arwah).

Pada hari Sabtu aku sekeluarga pergi ke Mesra Mall Kerteh untuk membeli sedikit barangan keperluan. Aku sampai disana lebih kurang pukul 2.00 ptg dengan menaiki Perodua Kembara. Aku ambil parking lot sebelah kanan sebab bagi aku senang nanti nak keluar parking dan terus balik rumah. Tak payah pusing2 parking sebelum dapat keluar kejalan yang sepatutnya. Sebab lepas shopping aku plan nak gi rumah pak sedara untuk tolong apa yang patut untuk majlis Tahlil malam nanti.

Lebih kurang pukul 4.20 ptg aku keluar dari Mesra Mall dan menuju ke parking lot yang sepatutnya....tapi bila sampai saje kat parking.....sebuah kereta Citra telah mengisi parking ku tadi....Ya Allah!! mana kereta aku? Kenapa Citra tu yang parking? Masih tak puas hati, hubby jalan2 round sekitar parking mungkin kami tersalah parking kot? Tapi ternyata kereta kami dah tak ada......dengan kata lain....dicuri....aku tak terkata, kami saling pandang-memandang, masih lagi tak percaya.....mimpi ke?

Kami report pada pihak pengurusan Mesra Mall dan mereka mengarahkan semua guard mencari di sekitar parking tapi hampa....memang keretaku dah tak ada.....apa lagi yang perlu aku lakukan selain dari Pasrah dan Redha dengan ketentuan NYA......sekurang2nya aku rasa sedikit terubat dengan cara itu. Sampai ke hari ini aku masih lagi rasa macam bermimpi.....

Pada malam hari yang sama, dapat SMS dari adik aku memberitahu rumah dia di pecah masuk.....Ya Allah.....apa dah jadi ni.....bertimpa2 musibah terjadi pada keluarga kami.....apalah daya akal kita sebagai manusia untuk menilai atau menafikan semua perancangan Tuhan. Mungkin kita dipilih untuk diberi dugaan sebegini kerana DIA menyayangi kita......Pada bulan January lepas rumah aku sendiri pun di pecah masuk, habis semua barang kemas dan handbag aku di sapu.....Apakah tidak ada Keinsafan dihati mereka ..YA TUHANKU......hanya Engkau yang layak menghakimi mereka2 yang zalim ini.......Aku percaya semua ini ada Hikmah dan Rahmat dariMU.....

Keesokkan harinya aku mendapat maklumat dari pihak polis menyatakan bahawa CCTV di PARKING LOT tersebut tidak berfungsi......apakah perasaan anda kalau perkara yang sama terjadi pada anda? Rasa kesal, terkilan, marah dan macam2 lagi dengan pihak pengurusan Mesra Mall. Bukankah ini tanggungjawab mereka? kalau mereka rasa guard yang ada tidak mampu menjaga keselamatan semua kereta2 yang park disana...sekurang2nya mereka menjaga maintenance atau apa2 yang sewaktu dengan nya bagi menjamin keselamatan pengunjung2 disana. Moga mereka ambil pengajaran dengan kejadian ini dan memperbaiki kesilapan mereka....kepada Semua Rakan-rakan diharap berhati-hati lebih-lebih lagi kalau kenderaan anda tidak ada alarm. Parkinglah di tempat2 yang senang dan ramai yang melihat.......

No comments:

Anda juga menyukai ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...